måndag 3 juli 2017

Mitt Saabintresse är som jag tidigare skrev väl rotat, för mig så är det den bästa bilar oavsett kategori. Visst finns en fascination för dyrare, "finare" sportigare och mer potenta bilar, och visst skulle jag vilja ha en rejäl palett av vintage-Ferraris, Porschar, Lamborghinis, Alfa Romeos, Iso Grifo, Pegaso mfl. Men jag skulle nog ändå inte känna mig nöjd om jag inte hade minst en Saab i garaget.

Intresset grundar sig säkert i att mina föräldrar körde Saab under hela min uppväxt, men även för att ju mer man förkovrat sig i Saabhistorien, ju mer inser man vad denna lilla biltillverkade faktiskt lyckats med. De var den riktigt stora innovatören i bilbranschen, de var först med så mycket, och har skapat så många innovationer som andra biltillverkade hänsynslöst stal, sådana innovationer som man idag finner i var och varannan bil och som man som bilköpare idag förväntar sig skall finnas där. Jag kommer eventuellt ta upp några av de stora innovationerna i bloggen längre fram. De sågs som lillebror till Volvo, men är det någon som dragit nytta av Saab, så är det just Volvo.

Den bilen som verkligen rotade Saab-intresset var denna. Det är lite av en tillbakablick i historien. På bilden är jag väl en 14-15 år gammal, den fina 900:an skall snart säljas av mina föräldrar, och har lyckas tjata till mig att jag minsann skall köra bilen innan den säljs. Notera även de supersnygga Nike-skorna...
Bilen i frågan, en Saab 900GL, från 1984, en förgasarbestyckad H-motor med 5-växlad låda och utrustad med servo och dragkrok. Det här var bilen jag "växte" upp i!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar