torsdag 22 juni 2017

Början...

Man kan undra varför intresset fastnade för Saab. Det kanske inte är så konstigt egentligen,
jag har alltid gillat märket, det står för så mycket innovation, kluriga lösningar, egensinnig design, och framför allt säkerhet. 
Min pappa körde Saab sedan tidigt 80-tal, innan dess rattade han VW, först metallicblå Bubbla 1300, sedan en solid röd Passat. Därefter blev det Saab för hel slanten, ända fram till 2010, då han valde att skaffa ett annat märke, denna mörka period om 3 år kanske jag tar upp senare.


Någonstans där mellan tidigt 80-tal fram till ca 2006 blev intresset för Saab bara större och större, för mig fanns bara ett bilmärke, och i oktober 2006, så införskaffades jag mig första Saab, en brun (alla Saabar gör sig bra i brunt) Saab 99 GL, 4 dörrars och 5-växld. Hon fick givetvis namnet Tant Brun.

Mina vänner har däremot på senare döpt om bilen till "Hörapparaten", jag tror anspelningen är till färgen. Jag kan väl hålla med om att färgen verkligen är speciell, vem valde denna färg 1983, när övriga färgpaletten hos Saab var mycket mer attraktiv än just denna färg. Färgen fanns förövrigt enbart på årsmodell 1983, och då till både Saab 99 och Saab 900. Kanske var tur det. Den är dock idag väldigt ovanlig, och finns oftast på de absoluta snik-modellerna.

Bilen köptes 2006 för 6500 kr, och som fattig student, så fick jag sälja min nya mobiltelefon för att ha råd med bilen. Bilen var i ärlighetens namn, nu i efterhand egentligen inte värd de 6500kr jag betalde, men det kommer vi till.

Men nu var man med SAAB

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar